Sunday, January 20, 2013

Amanah Saham Bumiputera (ASB)

Skim Amanah Saham Bumiputera atau lebih dikenali umum sebagai ASB merupakan satu skim pelaburan dengan pulangan jangka panjang dan dividen tahunan kepada pelabur. Sebelum kita pergi jauh kepada Skim Amanah Saham Bumiputera, mari kita lihat maksud tabung unit amanah. Tabung unit amanah adalah satu skim pelaburan yang mengumpulkan wang daripada pelabur-pelabur ke dalam tabung khas yang diuruskan oleh pengurus pelaburan profesional. Satu perjanjian dibuat di antara pemegang amanah (penjaga aset tabung unit amanah), pengurus (syarikat yang mengurus tabung unit amanah) dan pemegang unit (pelabur dalam skim pelaburan). Unit amanah ditubuhkan dengan termeterainya satu surat ikatan. Tabung unit amanah tersebut akan melabur dalam ekuiti, sekuriti berpendapatan tetap dan aset-aset lain yang dibenarkan. Dengan pertumbuhan modal yng dijana, pengagihan pendapatan akan diagihkan semula kepada pemegang unit. 

Adakah ia berisiko untuk melabur dalam unit amanah ini? Secara amnya, setiap instrument pelaburan termasuk pelaburan dalam unit amanah adalah berisiko tetapi tahap risiko lebih rendah berbanding beberapa jenis pelaburan yang lain. Antara risiko am adalah risiko pengurusan tabung dalam pemilihan saham yang memberi risiko turun naik yang berbeza, risiko kecairan disebabkan tabung unit amanah yang melabur dalam pasaran bon di Malaysia (tidak secair pasaran saham) menyebabkan tidak mudah menjual dan membeli bon pada harga pasaran, risiko inflasi pada jangka masa panjang yang menyebabkan ketidakpastian terhadap nilai hadapan sesuatu pelaburan dan risiko pembiayaan pinjaman apabila menggunakan wang sendiri, pelabur perlu mengeluarkan lebih wang untuk menampung margin pinjaman sekiranya pasaran saham mencatatkan penurunan ataupun kadar faedah (interest) meningkat. Dalam risiko pelaburan, pelabur adalah terdedah kepada risiko pasaran modal yang turun-naik. Pasaran modal ini dipengaruhi oleh faktor pertumbuhan ekonomi, pergerakan kadar faedah dan lain-lain.   

Perbandingan risiko antara instrumen pelaburan (susunan daripada tahap risiko tinggi kepda lebih rendah):
Jenis Pelaburan                   Tahap Risiko        Jangkaan Pulangan
1 Produk Derivatif Kewangan                 Tinggi                        Tinggi
2 Pelaburan dalam saham
3 Hartanah
4 Unit amanah
5 Deposit tetap
6 Tunai                                                Rendah                     Rendah










Entri kali ini membincangkan apa itu ASB yang dikatakan dapat membantu kaum bumiputera dalam menjana kewangan masing-masing. Sehingga hari ini, skim ini telah ditawarkan oleh beberapa bank tempatan seperti Maybank, CIMB bank, RHB bank dan Affin bank. Skim ini sebenarnya merupakan salah satu skim selain daripada beberapa skim berbentuk pinjaman yang memberi pulangan dalam jangka masa panjang dan khs untuk kaum bumiputera sahaja. Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) ini dilancarkan sejak 2 Januari 1990 dengan objektif iaitu untuk menjana pulangan jangka panjang yang kompetitif dan konsisten kepada pemegan-pemeggang unit di samping memastikan pengekalan modal pada tahap toleransi risiko yang minimum. Syarat kelayakan bagi pelabur untuk melabur di skim ASB ini adalah warganegara Malaysia dan berumur 18 tahun ke atas. 

Bentuk pelaburan merangkumi 2 jenis iaitu buku pelaburan dan jenis sijil. Pembiayaan dalam skim pelaburan adalah melalui online, potongan gaji, kaunter asb dan lain-lain. Untuk maklumat lanjut dalam perbandingan antara bank, sila layari http://www.asnb.com.my/ebanking.htm

Ringkasan faedah ASB dalam melabur dalam ASB:
  1. sabagai wang simpanan dengan pulangan dividen lebih kurang 8.9% (berbanding simpanan di bank iaitu dalam lingkungan 3% dividen)
  2. satu pelaburan yang bijak untuk jangka masa panjang
  3. pelabur boleh menjual balik sebahagian atau semua unit amanah pada bila-bila masa.

http://asbcimbloan.blogspot.sg/2012/08/peluang-memenangi-rm10000-melalui-asb.html

ASB financing External Campaign 1st August 2012- 31st march 2013..

Grand prizes : RM100,000 cash + Umrah package worth RM30,000 or travel voucher of equivalent value.
Second prizes : RM25,000 + Umrah Pacakage worth RM25,000 or travel voucher of equivalent value
Third prizes : RM10,000 cash + Umrah Package worth RM15,000 or travel voucher of equivalent value
Fourth prizes : Umrah package worth RM10,000 or travel voucher of equivalent value
Fofth prizes : Umrah package worth RM8,000 or travel voucher of equivalent value
monthly prizes : RM1,000 X 25 winners.

to qualifiy for the grand prizes, minimum loan of RM100,000 is required
to qualify for all other prizes, minimum loan of RM50,000 is applicable.
monthly winner will be announced at the end of following month. monthly winners are also eligible for the campaign prizes..

FREE CABIN CRUISER BAG UPON LOAN DISBURSEMENT
- the free gift will be given to ASB Financing application submitted from 1st August until 31st March. Cases submitted must be disbursed from 1st August 2012 to 15th April 2013..
- free gift will be given to the first 5000 application disbursed with loan above RM50,000 only..
- the free gift will be couriered within 7-8 weeks from the date disbursed.

2 comments:

  1. Hai Fatin,

    Saya suka info ini, sebab saya berkira-kira mahu buat ASB. Tapi sebelum tu mestilah kena faham dulu tentang ASB kan.

    ReplyDelete
  2. Thanks for da info Fatin... yeah btol tu gadis smalu..

    ReplyDelete